søndag 18. august 2013

TOP-DOWN


Top-downgenseren er ferdig. Synes den ble grei. Det er faktisk over 30 år siden jeg har strikket genser til meg selv. Tidligere i sommer begynte jeg på en genser til barnebarnet, som er strikket på samme måte. Altså Top-down. Det gikk bra så da ble jeg litt bråkjekk, og starta på denne til meg selv. Mønsteret fikk jeg av Sylvia som har bloggen  Kanel og sukker.

,

Garn ble bestilt fra Joruns garn og hobby. Alpaca lys petrol og en tråd Kid Silk som var lys blå. Ble en slags melert effekt med to farger sammen. Gjett om jeg var spent. Hvordan skulle dette gå da? 



Prøving underveis. Det var veldig greit med top-down at en kan følge med hele veien ned om den passet.


Vel, det ble jo greit bortsett fra at armene ikke ble som jeg hadde tenkt. De skulle være trekvart, men ble nok i korteste laget. De skal jeg ta opp og forlenge litt. Ellers så var dette kjempekjekt å strikke. Top- down kan anbefales. Garnet er jeg også så fornøyd med. Mykt og silkeaktig. Det ble en tykk genser dette. Strikket med pinne nr 5 mm. Genseren blir nok en vinterfavoritt.




Her ser dere barnebarnets genser som er strikket av garnet Hegre. Den passet perfekt. Uglene var morsomme å strikke.




Jeg ønsker dere alle en fin ny uke med et bilde av min eneste rosebusk, som heter Tom Tom. En rose til dere alle som er så greie at dere kommenterer på bloggen min. Det er så koselig å høre fra dere, og å besøke deres blogger.

27 kommentarer:

  1. Genseren blei kjempefin. Jeg har strikket to babyjakker på den måten. Det var både enkelt og blei veldig fint. Kanskje jeg også skulle prøve på en til meg selv også, strikket ovenfra og ned.

    SvarSlett
  2. Den genseren så utrolig deilig ut, fin på var den også. Blir deilig utover nå, kjempefin!
    Uglegenseren var også nydelig, så flink du har vært :)
    Ha en flott uke.
    Klem

    SvarSlett
  3. Så lurt å strikke ovenfra og ned. Genseren ser så myk og god ut!

    SvarSlett
  4. Veldig god genser til vinteren det der. Og den kjem vel før enn vi aner. Vinteren altså. Har aldri prøvde å strikke genser på den måten, men det er i planen. Veldig fin genseren til barnebarnet også. Tenker han likte den godt. Håper du ahr ein fin dag og att veret er bedre enn her i sogn i dag. vått her ja

    SvarSlett
  5. For en utrolig flott genser! Fargen var helt nydelig, og jeg synes armene satt kjempefint med den lengden. Men jeg forstår at du vil strikke de lengre, for det er litt upraktisk med korte ermer på en god og varm genser :)
    Top-down liker jeg også, bortsatt fra at jeg synes det er litt knot å strikke ermene, sia man må sitte og "snurre" på hele arbeidet ;)
    Gleder meg til å se flere gensere fra deg ;) Håper og regner med at litt egostrikk gir mersmak :)
    Ha en fin uke! Klem fra Martine

    SvarSlett
  6. Såååå fin den ble, well done!!! Og fargesammensetningen ligner veldig på den jeg strikket til Sophia som julegave sist år. På min og hennes genser, strikket jeg brede 10-12 cm vrangborder nede på bolen og ermene, med lange ermer, slik at det ble vinterens kosegenser. Og det er vel snart på tide å ta dem frem igjen. I sommer her jeg brukt den jeg strikket på samme måten, som deg, og den har blitt brukt noen få ganger, siden det har vært en knallfin sommer i år.
    Ja, hvilken farge skal den neste genseren bli?
    Ha en fin uke. Klem

    SvarSlett
  7. Det ser ut som ein herleg kosegensar :) Nydeleg farge, og så godt du kledde den. Og så flott gensar til barnebarnet og :)

    SvarSlett
  8. syns den ble kjempefin - er også fan av top down:)

    SvarSlett
  9. Lekker genser til deg selv! Tror ikke jeg hadde strikket på ermene om jeg skulle hatt den. Morsom uglegenser også! Her går det unna, ser jeg.

    Ha en fin mandagskveld!

    Klem

    SvarSlett
  10. Nydelig genser! Top down må være praktisk, og kjekt med lite montering. Flott uglegenser også!

    SvarSlett
  11. Så fin den ble!
    Og jammen på tide at du strikket en genser til deg selv:-)

    Klem

    SvarSlett
  12. Den ble kjempe fin :) Jeg strikket en top Down til meg selv tidligere i år, og det frister til gjentakelse. Herlig genser til barnebarnet :)

    SvarSlett
  13. Hei på deg.
    Så flott genser du har strikket deg. =)
    Tusen takk for hyggelig besøk på bloggen min for en tid siden, det blir litt lite tid til blogging for tiden, men nå er ferien i gang og jeg kan endelig få besøkt de som har lagt igjen en liten notis hos meg.
    Jeg har også en liten Give-away på gang, så ta gjerne en titt innom.
    Flott blogg du har, hit kommer jeg gjerne tilbake!
    Hilsen Tone =)

    SvarSlett
  14. Dette blir nok en vinterfavoritt! Jeg har strikket en genser på denne måten, og det ga absolutt mersmak:) Fin uglegenser også!

    SvarSlett
  15. Nydelig farge, flott genser! Den ble lekker, og ser deilig ut! :)

    SvarSlett
  16. Den genseren ble veldig fin Mariann!!Den kledde deg!Også den barnegenseren som ser helt super ut:))Men kansje litt vanskelig for meg med alle mønstrene!

    Godt med lune klær nå da høstluften titter på!
    Hilsen Anita

    SvarSlett
  17. Den så deilig ut :) Den måten å strikke på har jeg aldri prøvd, kanskje jeg må gjøre det nå :)
    Hilsen fra Anette

    SvarSlett
  18. Herlig genser i nydelig farge. Passer perfekt til dongery.

    SvarSlett
  19. Kjempeflott ble den. Enig ang ermene.
    hr strikket flere av disse topdown. etter at jeg begynte med den teknikken, bli annen genserstrikk kjedelig. Det er jo så superlettvint. Ingen montering.
    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
  20. Så nydelig farge det ble på genseren din! Gjorde seg veldig med de to trådene i kombinasjon! Uglegenseren var bare knalltøff!!
    God helg til deg!

    SvarSlett
  21. Anonym23/8/13

    Ååå så fin genser til ei fin dame,du
    lager så mye fint. :)
    God helg.
    Klem.

    SvarSlett
  22. Den synes jeg så veldig fin ut,,,,en grei hverdagsgenser,,,,og det er jo det vi har mest brukt for. Det fristet faktisk å prøve selv,,,,,,må innom å kikke på mønsteret....
    Ha en fin helg.
    Anne

    SvarSlett
  23. Genseren ble kjempefin! Så jevnt og fint du strikker - nydelig farge!!
    Uglegenseren ble også fin - artig mønster!
    God helg! :-)

    SvarSlett
  24. Så bra at du liker å strikke top-down! Det er veldig gøy synes jeg, er mer sikker på at resultatet blir bra da. Og en herlig garn-kombo du har brukt, det ble en nydelig farge!!

    SvarSlett
  25. Nydelig farge! Den ble kjempefin og passer jo perfekt!

    Uglegenseren ble også kjempesøt! Har ikke prøvd Hegre enda. Er det et godt garn, tro?

    SvarSlett
  26. Jeg må innrømme at jeg ikke helt har fått dreisen på top down ennå, men synes du har klart det fint. Nydelig farge! Det er som du sier en fordel i at du ser at den passer og blir lang nok mens du strikker den med denne metoden. -
    Genseren til barnebarnet ble kjempe morsom. Ser ut som en aktiv liten krabat. :)

    SvarSlett
  27. Kjempefin genser! Jeg liker veldig godt å strikke fra toppen og ned; som du sier er det mye lettere å se hvor langt man skal strikke, både på bol og ermer.

    SvarSlett